Pe lângă investiţia propriu-zisă în construcţia magazinului, marketarea lui şi stocul de marfă, la fel de importante sunt costurile generate de blocarea banilor în stoc, operarea magazinului sau managementul conţinutului, potrivit informaţiilor Frisbo, prima platformă de e-fulfillment din România.
Conform specialiştilor Frisbo, majoritatea antreprenorilor care îşi propun să lanseze un magazin virtual, pornesc din entuziasmul unei idei, ca abia mai apoi să descopere că profitabilitatea este minimă, neexistând calcule în spate care să ţină cont de toate costurile.
„Luaţi în calcul nu numai costurile de a construi şi de a marketa site-ul, dar şi costurile generate de blocarea banilor în stoc, operarea magazinului, servere, ambalaje, retururi sau managementul conţinutului – imagini de produse, texte. Dacă magazinul este unul de fashion, de exemplu, retururile pot sări uşor de 10% din totalul comenzilor. Abia dupa ce ai cifrele pe masă, te apuci de construcţia efectivă a magazinului online”, explică Bogdan Colceriu, CEO Frisbo.
Potrivit acestuia, tot la început de drum se vor lua şi deciziile de business, la nivelul furnizorilor, constituirea stocului propriu de marfă, depozitare şi transportare. Când toate aceste procese sunt puse la punct, este rândul deciziilor tehnice, de la platforma pe care se va construi site-ul, găzduirea magazinului, integrarea cu un ERP, curierul sau operatorul de plăţi. Abia când business-ul şi operaţionalul magazinului online sunt puse la punct, urmează popularea magazinului cu produse, marketarea şi managementul acestuia.
Minim 3 luni: Timpul necesar pentru a rula valoarea întregului stoc de marfă
Una dintre cele mai importante întrebări, pe care orice investitor într-un start-up online trebuie să o ia în calcul, este cum se asigură că investiţia este gestionată eficient. Deşi nu există o formulă sau o regulă general valabilă, fiecare model de business având particularităţile lui, bugetele de marketing şi cel de operaţiuni sunt de cele mai multe ori cele mai predictibile.
„Sunt rare cazurile în care bugetul de marketing scade sub 10% din cifra de afaceri. Și mai rare sunt cazurile în care procesul operaţional scade sub 10%. Rotaţia stocurilor poate diferi extrem de mult, însă nu este ceva nefiresc să te aştepţi să ai rotaţie de stoc de peste 100 de zile. Asta înseamnă că este posibil să ai nevoie de minim 3 luni pentru a rula valoarea întregului stoc”, afirmă CEO-ul Frisbo.
n alt aspect important care poate defini succesul unui magazin online pe termen mediu şi lung este fidelizarea şi comunicarea cu clienţii, prin asigurarea unui feedback eficient care să se regăsească în performanţele de business.
Este adevărat că atunci când magazinul încă nu există decât „pe hârtie”, să afli date despre potenţialii clienţi nu este uşor. Online-ul românesc, însă, faţă de alte industrii, beneficiază de nişte studii şi cifre publicate anual, care te pot ajuta să îţi dimensionezi piaţa. Mai mult, explică Bogdan Colceriu, există unelte gratuite, precum Google Trends, care te ajută să vezi volumul căutarilor pentru categoria de produs pe care o vinzi.
Marketingul, ingredientul esenţial în reţeta unui magazin online
Marketingul în cazul magazinelor online este esenţial, potrivit CEO-ului Frisbo. Canalele şi instrumentele accesibile, puţin costisitoare, precum marketingul afiliat, campaniile de newsletter sau chiar social media sunt printre cele mai potrivite. Făcute incorect, însă, chiar şi acestea pot deveni scumpe, la fel cum canalele mai costisitoare, precum cost per clicks sau ads display, pot fi foarte eficiente dacă sunt făcute bine.
Potrivit specialiştilor Frisbo, aşteptarea cea mai mare în e-commerce este ca magazinele online să fie extrem de adaptabile la nevoile clienţilor. Totul se măsoară şi orice mică schimbare poate aduce o conversie mai bună. Cele mai importante instrumente sunt cele de analiză (precum Google Analytics) care urmăresc comportamentul utilizatorului pe site, în social media, la deschiderea unui mail tranzacţional sau a unui newsletter.
„Aceste instrumente stau la baza deciziilor de produs, de promovare, de dezvoltare de funcţionalităţi, de dezvoltare de servicii adiacente. Pe lângă acestea, feedback-ul clientului este evident extrem de important. Trebuie încurajat atât feedback-ul pe produs prin comentarii, cât şi feedback-ul pe servicii şi pe funcţionalităţi prin formulare de feedback, chestionare, şamd”, explică Bogdan Colceriu.
În ceea ce priveşte cele mai sensibile greşeli ale startup-urilor din e-commerce, cele care ţin de servicii sunt cele mai riscante, deoarece creează nemulţumire şi afectează numărul de comenzi pe termen lung.
„Livrarea unor produse greşite, procesarea lentă a comenzii, îngreunarea returului, facturarea greşită, comunicarea deficitară, sunt toate greşeli care afectează satisfacţia clientului şi pot genera pagube serioase unui magazin online. Pe scurt, greşelile care ţin de comunicarea cu clientul înainte de achiziţie vor afecta decizia de achiziţie. Greşelile care ţin de comunicarea cu clientul după achiziţie vor afecta relaţia pe termen lung cu clientul respectiv şi percepţia generală asupra magazinului online”, afirmă managerul Frisbo.