Internetul oferă o serie mare de posibilități de dezvoltare pentru foarte multe idei de afaceri, iar un magazin online poate fi o variantă foarte bună. În acest caz, pentru orice antreprenor la început de drum, informațiile despre cât va costa investiția sunt extrem de importante.
Preţurile variază în funcţie de specificaţiile magazinului, de funcţionalităţile pe care le oferă, dar şi de agenţia de programare şi dezvoltare care îl realizează.
Costurile medii pentru un magazin online de debut sunt cuprinse între 3.000 şi 5.000 de euro şi sunt întâlnite, de cele mai multe ori, la companiile de programare de dimensiuni reduse. Totodată, trebuie avute în vedere costurile lunare de mentenanţă. Acestea se calculează în funcţie de numărul de ore alocate lunar acestei operaţiuni şi pot varia în funcţie de expertiza echipei care îl gestionează.
Potrivit lui Liviu Taloi, fondatorul ECOMpedia, sunt esenţiale planul de afaceri cu bugete pentru primii doi ani şi o documentare solidă despre comerţul online şi ce presupune un site de e-commerce.
„Magazinul online este un business ca toate celelalte, deci un antreprenor ar trebui să îşi propună să facă comerţ, ar trebui să înţeleagă procesul de vânzare şi cumpărare al mărfii şi cum asigură acest lanţ comercial. Mă refer aici la cum face aprovizionarea, cine sunt furnizorii, ce margine va avea cu preţul de vânzare ales, cum face update-ul de stocuri şi preţuri, cum se integrează cu furnizorii, cum face livrarea: o tarifează separat sau o include în margine, adică în adaos? Sunt întrebări clasice de business”, a spus Taloi.
De la concept la lansare
Soluţiile software pentru un magazin online trebuie alese în funcţie de tipul de produs care urmează să fie comercializat, de buget, de modul în care va funcţiona lanţul logistic (frecvenţa cu care e actualizat stocul, rata de introducere a produselor noi pe site etc.), de numărul de produse diferite.
Este esenţial ca antreprenorul să selecteze din piaţă oferta care îi este cea mai potrivită şi să ia în calcul eventualele discuţii cu posibilii furnizori de platforme e-commerce, cărora să ştie să le explice specificaţiile tehnice, astfel ca cerinţele specifice de business să fie transpuse în cerinţe de programare şi execuţie ale unui site potrivit pentru fiecare afacere în parte.
În funcţie de tipul de business şi mai ales pentru cei aflaţi la început de drum, care nu vor să rişte foarte mult, există şi varianta platformelor e-commerce închiriate de tip SaaS (software as a service). Costurile pentru închirierea unei astfel de platforme sunt extrem de reduse, de până la 100 de lei pe lună, iar ofertele variază. Tot ce mai trebuie să facă antreprenorul este să încarce online produsele şi să înveţe cum să vândă.
„În ceea ce priveşte promovarea, am observat, în general, o concentrare a acţiunilor de promovare pe doar două canale media, SEO şi Adwords. Primul e un efort dedicat căutărilor organice din Google şi un altul e canalizat spre rezultatele plătite din acelaşi motor de căutare. Foarte puţini încep logica de promovare şi strategia de marketing de la produs. Cei mai mulţi încearcă mai întâi promovarea pe Facebook sau pe alte reţele sociale, fără să aloce însă suficient timp pentru a obţine rezultate reale“, explică Liviu Taloi.
Comerţul online e un business guvernat de cifre, iar în lipsa traficului pe site, vânzările scad. De asemenea, există o tendinţă în piaţă a aşteptărilor prea mari raportate la sumele mici investite în activităţile de promovare. În acest context, merită menţionat că în România bugetul mediu de marketing online este între 300 şi 500 de euro pe lună. E o sumă mică, dacă o raportatăm la traficul achiziţionat, cu un cost mediu de 50 de bani per click.
Mai există însă şi promovarea prin branding. Un magazin online se poate remarca într-o anumită nişă prin creativitate şi calitatea serviciilor prestate. „Comerţul online nu este o simplă mutare de cutii de la furnizor la clientul final. Este un serviciu care asigură un confort prin faptul că pune la un click distanţă o gamă largă de produse, siguranţă şi cel mai important, marfă de calitate. Pentru un antreprenor, este esenţial să fie atent la feedback, să se adapteze la piaţă şi concurenţă, şi să adapteze afacerea din punct de vedere tehnic, întrucât aceasta depinde foarte mult de soluţia software pe care o foloseşte. De aici poate veni succesul, creşterea reputaţiei afacerii prin clienţi mulţumiţi”